behandlinger

Behandlinger

Til de fleste problemer findes en løsning. Hvis der er et problem med en eller flere tænder, er der som regel også en behandling.

Vi bestræber os på at finde og gennemgå den rigtige behandling, så du kan være tryg igennem hele forløbet.

Smertefri behandling

Lad det være sagt med det samme; det er desværre de færreste mennesker som kan lide at gå til tandlæge. Tit og ofte hænger det sammen med smerter. Enten de smerter du selv medbringer på klinikken, eller forventningen til dem som opstår i forbindelse med behandlingen.

Der er flere måder at slippe for begge dele. Hvis du ønsker det, kan du blive medicineret hjemmefra inden dit besøg, så du er mindre nervøs og anspændt. Det er en meget effektiv måde, hvis du har ondt og er meget bange for tandlægebehandlinger.

På klinikken benytter vi os meget af lokalbedøvelse, så du ikke mærker smerter i forbindelse med tandbehandlingen og et stykke tid bagefter. Med andre ord skal vi nok gøre hvad vi kan, for at du kommer smertefrit igennem behandlingen.

Rodbehandling

Nerven i en tand kan dø af forskellige årsager. Det kan være efter et slag, et dyb hul eller hvis noget af tanden knækker. Fælles for alle tilfælde er, at tanden skal rodbehandles.

Kort fortalt fjerner vi resterne af nervevævet i tanden, desinficerer rodkanalen og bygger tand og rodkanal op igen. Det er sjældent at sådan en behandling kan gennemføres på et besøg. Typisk kræver det 2 - 4 besøg afhængigt af omfanget og mængden af bakterier.

Det er som regel kun ved første besøg, at der er smerter forbundet med behandlingen, men vi skal nok gøre vores bedste, for at du kommer smertefri igennem behandlingen.

Visdomstand / rodspidsoperation

Nogle gange kan vi ikke afhjælpe smerter og hævelse ved blot at at lave en ny fyldning eller rense tænderne. Der kan være en kronisk betændelse ved en rodspids, som kun lader sig fjerne kirurgisk.

Det kan også skyldes at visdomstanden ikke har den fornødne plads til at bryde frem af sig selv.

I sådanne tilfælde er det nødvendigt at operere. Det er sjældent selve indgrebet, der er det vanskellige - det er tanken om det.

Når diagnosen er stillet, og vi er enige om, hvad der skal gøres, bliver indgrebet gennemgået, så du ved, hvad du skal igennem, og hvordan vi forventer resultatet bliver. Det er som regel en god idé at spise noget på forhånd, da det er svært at spise, mens man er bedøvet.

Parodontose

Parodontose en kronisk betændelse i tandkødet, som får kæbeknoglen til at trække sig, hvorved tænderne til sidst bliver løse.

Det er sjældent, at man oplever smerter i den forbindelse, men tandkødet vil som regel bløde i forbindelse med tandbørstning. Behandlingen går i sin enkelthed ud på at standse denne betændelsestilstand, så knoglen ikke trækker sig yderligere og forholdene stabiliseres.

I praksis kan det være vanskelligt, for der er mange faktorer i spil. Alt i kroppen hænger sammen, og parodontose kan tit hænge sammen med andre sygdomme som f.eks. diabetes eller en arvelig tendens til parodontose i familien.

Til at starte med måles dybden af tandkødslommerne, så vi får et overblik over omfanget og alle tænder renses i dybden. Herefter vil det oftest være nødvendigt at få renset tænderne regelmæssigt for at bevare tandkødet sundt og modtandsdygtigt overfor bakterier og tandsten.

En stor del af en succesfuld parodontosebehandling hviler på dit hjemmearbejde. Jo bedre du er til at holde tænderne rene, jo bedre er prognosen for behandlingen.

Krone / bro

Hvis der mangler en eller flere tænder, eller du har knækket noget af en slidt tand, er der basis for at lave en krone eller en bro. Begge dele sidder fast i munden som dine egne tænder, og du kan tygge normalt med begge dele.

En krone er en specialfremstillet tandkappe som forstærker din tand. Efter en rodbehandling bliver tanden ofte meget porøs og have lettere ved at knække. Her vil en krone være den bedste måde at restaurere din tand. Der findes flere forskellige materialer som porcelæn og guld. Hvilken der er bedst i din mund, finder vi ud af i fællesskab.

Har du mistet en tand, kan den erstattes med en bro. En bro er i princippet 2 kroner som er forbundet til hinanden af en eller flere svævende tænder. Det er en meget forudsigelig løsning og en meget holdbar behandling, som kan benyttes selvom du har parodontose. Broer kan fremstilles på forskellig vis og er altid individuelle. Du vil derfor blive informeret om hvilken type, der vil passe bedst til dit behov.

Kontakt klinikken

Ring på tlf. 98 80 14 44